luni, iulie 21, 2008

Info - selectie articole despre antreprenoriat

 

Sursa: www.standard.ro

 

Calciu si vitamina D pentru afaceri

 

Cand demareaza un business, antreprenorul este orientat aproape exclusiv catre profit. Banii devin un scop in sine, lucru nociv, din perspectiva specialistului, intrucat ei vin intotdeauna, insa cresterea afacerii, dictata cel mai adesea de piata, te poate lua pe nepregatite.

Antreprenorii nu vad in perspectiva, nu-i administreaza “nou-nascutei” afaceri calciul si vitamina D, necesare intaririi “structurii osoase” a businessului, deci nu cresc sanatos.

Intr-o schema nutritionala in care calciul reprezinta viziunea, misiunea, obiectivele, strategiile si planurile companiei, iar vitamina D, elementele de cultura, de valori, principii, stil si comportament, sanatatea companiei pe termen lung este garantata, duce spre rezultate, considera Madi Radulescu, managing partner la compania de consultanta si training MMM Consulting Intl.

Toate aceste elemente trebuie sa se regaseasca si in gandirea angajatilor, astfel incat, investitiile in resursele umane sunt esentiale in destinul unei afaceri, iar profitul nu este un scop in sine. “Exista exemple de succes in Romania, ca Softwin si Gecad. Radu Georgescu, presedintele Gecad, si-a pornit businessul din fata calculatorului de acasa, iar compania lui a devenit mare pentru ca a investit in oameni, la fel si Florin Talpes. Ei au gasit timp si s-au uitat spre oameni din perspectiva “unde vom fi peste cinci ani”, spune Radulescu. Ea considera ca profitul reprezinta doar un indicator, ea insasi a renuntat, in businessul pe care-l conduce de cinci ani la profit, in favoarea viziunii si a rezultatelor.

Afacerile mici si mijlocii din Romania nu apeleaza la consultanta, spune reprezentantul MMM Consulting Intl, deoarece intreprinzatorii care le conduc nu concep ca altcineva sa se implice in businessul lor. Ei sunt foarte implicati, aproape de businessul lor si nu sesizeaza nevoia de consultanta. “Multe firme se dezvolta pe baza oportunitatilor de pe piata, si nu dupa un plan. Ele devin constiente ca au nevoie de consultanta cand deja au probleme cu oamenii, conflicte de munca. La fel ca oamenii care merg la medic cand deja sunt foarte bolnavi”, precizeaza Radulescu.

Un alt motiv pentru care IMM-urile nu apeleaza la consultanta sunt, evident, banii. “Cum sa investesc eu bani, ca sa vina cineva sa-mi spuna ce sa fac in firma mea?”, isi spune, de cele mai multe ori, un antreprenor. Momentul cand apeleaza la firma de consultanta este atunci cand, spune specialistul, ajunge la un numar de 30-40 de angajati, are probleme sau, pur si simplu, vrea sa organizeze un team building.

“IMM-urile au nevoie de consultanta financiara, nu de consiliere in privinta resurselor umane. In schimb, liderii au nevoie de asta. Le recomand sa se specializeze in scoli, sa-si angajeze un coach personal sau sa participe la seminarii, sa se pregatesca de schimbare, de crestere”, afirma Radulescu. Aceasta considera ca demersurile trebuie facute pentru ca antreprenorii sa fie pregatiti sa se confrunte cu “criza de 50 de angajati”.

Pe masura ce afacerea creste, resursele devin limitate. La fel, si timpul antreprenorului. La nivelul de 40-50 de angajati, o companie sufera o cadere, cresterea, mai ales cea rapida, conduce la probleme, de la aspectele aparent minore, fotocopiatorul sau imprimanta, toate resursele devin insuficiente, la dezechilibre de comunicare intre departamente, confuzie in randul managementului de varf, refuzul de delegare, lupta pentru resurse, si nu pentru planificare, slabiciune la nivelul managementului de mijloc.

Astfel, angajatii trebuie sa fie pregatiti pentru acel moment de-a lungul timpului. Ei trebuie adusi la calitatea potrivita, pe masura ce creste compania. In acelasi timp, trebuie sa fie pregatiti de delegare, de transfer de responsabilitati si decizii pe care antreprenorul incepe sa nu le mai poata administra singur. “Trebuie sa aveti o proiectie pe un an a resurselor afacerii dumneavoastra. Bugetul este esential pentru o companie in crestere, te ajuta sa intelegi unde stai si unde vrei sa ajungi. Trebuie sa incepi sa te detasezi si sa delegi atributiile, acesta este pasul de la managementul operational la cel strategic”, precizeaza Radulescu.

Tips & Tricks

  • Ganditi-va tot timpul unde vreti sa fiti peste cinci ani
  • Cresterile aduc dupa ele crize, trebuie sa stiti la ce sa va asteptati in fiecare etapa, de aceea, strategia este foarte importanta, trebuie sa stiti cum o proiectati
  • Pentru a atrage si a pastra manageri de calitate, promovarile interne sunt foarte importante
  • Interesati-va de raportul calitate-pret al ofertei concurentei, cum isi plateste/motiveaza angajatii si, mai ales, ce nu ofera
  • Nu lucrati cu un singur furnizor, pentru a nu depinde de acesta
  • Concentrati-va asupra particularitatii produselor/serviciilor pe care le oferiti; faceti in asa fel incat sa fie greu de copiat
  • Perfectionati-va! Ca antreprenor, trebuie sa stiti si management financiar, si contabilitate, pentru a vorbi aceeasi limba cu angajatii si furnizorii
  • Organizati team buildinguri, motivati-va angajatii, oferiti-le, pe cat posibil, masini personale, laptopuri, telefoane mobile
  • Trebuie sa va creati proiectii pe un an, in ceea ce priveste resursele businessului dumneavoastra, intrucat, pe masura ce afacerea creste, acestea devin limitate
  • Faceti-va un buget pe un an. Acesta este esential pentru o companie in crestere, te ajuta sa intelegi unde stai si unde vrei sa ajungi
  • Aveti grija ca angajatii sa creasca odata cu afacerea dumneavoastra
  • Delegati din atributii, oferiti responsabilitatea deciziei, acesta este pasul de la operational la strategic. Veti avea, astfel, mai mult timp pentru viziune si punerea acesteia in practica
  • Fiti cu ochii pe piata si adaptati-va la aceasta, intrucat dinamica pietei este foarte mare
  • Investiti in oameni! Un middle manager poate fi un ajutor sau poate fi o piedica
  • Nu creati programe rigide, cu un numar fix de ore, pe care angajatii trebuie sa le petreaca la birou. Rezultatele sunt determinate de comportamentul oamenilor, nu de numarul orelor petrecute la birou
  • Asistentul managerului este foarte important, te suie in rai sau te coboara in iad. Este mana dreapta a antreprenorului. Oferiti-i posibilitatea de a se perfectiona
  • Nu va concentrati doar asupra profitului, banii nu sunt un scop in sine, ei vin oricum. Vor exista ani cand veti renunta la profit pentru viziune si rezultate
  • Perfectionati-va, urmati cursuri, MBA-uri, participati la seminarii, desprindeti-va de operational si ganditi strategic!

 

Software gratuit pentru afaceri

In activitatile zilnice, folositi, ca antreprenori, programe de software pentru o varietate de scopuri, de la e-mail pana la contabilitate. O mare parte dintre acestea le puteti obtine gratuit. Inainte sa va entuziasmati prea tare si sa va imaginati ca puteti cladi un intreg imperiu pe un software gratuit, luati in considerare sfaturile specialistilor de la entrepreneur.com.

Chiar daca un software gratuit va poate reduce din cheltuieli, dezavantajul este ca, adesea, va ofera suport tehnic minim sau zero. Daca softul pe care-l folositi este partea deficitara a operatiunilor de business, ar fi mai bine sa platiti pentru a obtine suport tehnic. Sunt anumite lucruri, ca de exemplu securitatea afacerii, cu care nu trebuie sa va zgarciti. Mai jos va prezentam cateva programe gratuite de software, recomandate de specialistii entrepreneur.com.

In privinta productivitatii, programul Open Office intra in competitie cu Microsoft Office si cu Corel Word Perfect. Open Office este un software care contine procesor de Word, foaie de calcul (spreadsheet), ilustrator, baza de date si modul pentru ecuatii matematice. Daca nu vreti sa platiti sute de dolari pe un produs competitiv, Open Office este o optiune viabila.

Pentru managementul relatiilor cu clientii, Sugar CRM ar putea inlocui cu succes Saleforce.com si Microsoft CRM. Acesta este un software open source care ofera un management de vanzari puternic, automatizare in marketing, suport pentru clienti si capabilitati de raport. Daca va administrati relatiile cu clientii folosind PDA-ul, agenda sau, poate, o bucata de hartie, aveti, cu siguranta, nevoie de un sistem mai complex.

Pentru miile de firme mici, care nu au inca un website, exista Microsoft Office Live, care concureaza cu Yahoo! Web Hosting si cu GoDaddy.com. Varianta gratuita a acestui program include numele domeniului, hosting de web, hosting de e-mail si credit de 50 de dolari pentru publicitate online. Hostingul de e-mail este unul dintre cele mai importante servicii ale afacerii. Puteti plati o taxa lunara pentru aceasta sau o puteti face personal. Acesta poate fi gratuit, in cazul Google Apps, cu o capacitate de 2 GB pentru fiecare utilizator, si in cel al serviciului Blue Tie, care poate fi accesat de 20 de utilizatori, fiecare primind cate o capacitate de 5 GB. Aceste servicii de gazduire de e-mail intra in competitie cu Webmail.us, Mi8.com, Kerio, Microsoft Exchange. In crearea documentelor PDF, Primo PDF creator este un software gratuit, comparabil, calitativ, cu Adobe Acrobat. Pentru alte programe, vizitati download.com, care este o resursa exceptionala pentru acest gen de programe. Cautati si programe aditionale, care va pot oferi un plus de calitate gadgeturilor, precum Blackberry, Treo sau iPod

 

Problema de atitudine

Inflatie, recesiune, cresteri de preturi, legi strambe... Ce afecteaza un intreprinzator? De ce m-as plange, ca antreprenor roman?

Sincer, nu prea am de ce. Activez intr-o economie dinamica, in crestere de ani buni si cu un potential imens - orice antreprenor si-ar dori acest lucru. Inflatia, preturile, legile sunt elemente fluctuante, ce te pot afecta in orice economie, asa ca trebuie sa te adaptezi. Bineinteles, ar fi de preferat un sistem legislativ si fiscal favorabil, o inflatie rezonabila si predictibila, dar masura unui manager nu vine numai pe “vreme buna”, ci tocmai in asemenea conditii. Si totusi, in fiecare zi, sunt cateva elemente recurente care se traduc in stres si nemultumire. Eficienta. Obisnuit sa judec lucrurile prin prisma eficientei utilizarii resurselor, am tendinta sa masor resursele existente si modul in care sunt utilizate in tot ceea ce ma inconjoara. Probabil ca abundenta resurselor Romaniei ne face sa le risipim sau sa le ignoram, zi de zi. Cum ma afecteaza pe mine? Fiecare dintre noi plateste. Fie ca taxele pe care le platim merg spre protectia sociala, in loc sa mearga spre infrastructura, fie ca toti cei care muncesc eficient trebuie sa suplineasca ineficienta altora. Cultura de afaceri. Multi ar spune ca, pentru a avea o cultura de afaceri, e nevoie de timp. Corect. Dar ce inseamna cultura de afaceri? Sa-ti respecti contractele, sa livrezi ce ai promis, cum ai promis, sa platesti in termen, sa intelegi si sa respecti partenerul de afaceri, sa fii un concurent corect si un partener de incredere.


Pana la urma, aceste aspecte se invata in “cei sapte ani de-acasa”, nu trebuie sa detii un doctorat in business administration. Si totusi, mai sunt multi care nu sunt in stare sa arate mai mult de unul-doua dintre aceste elemente. Si nu este vorba decat despre bun-simt. Atitudinea. Dar poate ar trebui sa incercam sa nu ne mai plangem, sa nu mai cautam scuze sau vinovati. Cui foloseste? In sapte ani de antreprenorat, cel mai important lucru pe care l-am invatat este ca, daca cineva doreste sa faca un lucru, il va face, daca nu, va avea intotdeauna o scuza suficient de buna. Si ca, in general, nu conteaza intentia, conteaza rezultatul. Putem analiza economia si societatea romaneasca din multe alte perspective si putem identifica o multitudine de probleme. Putem identifica si solutii, putem gasi vinovati. Solutia este, din punctul meu de vedere, mult mai simpla. Si, mai ales, nu cere o pregatire speciala. In fiecare moment, sa tratam ceea ce facem si situatiile de care ne lovim cu responsabilitatea efectelor actiunilor noastre si printr-un respect cuvenit fata de semenii nostri.

 

 

 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.