joi, iulie 07, 2011

CUM M-A AJUTAT MAMA SA IAU BAC-UL

O povata pentru multi dintre noi, pentru mine ca si parinte sigur este.
printre altele, mi-a cumparat manualele, mi-a platit meditatiile, a platit si protocolul. doar ca inainte de toate astea, pe la vreo 7 ani, cand stiam deja sa citesc, mi-a cumparat prima carte: pinocchio. si mi-a spus ca ea nu mai are timp sa mi-o citeasca, dar ca acum sunt mare si pot sa-mi citesc singura cartile. (pana atunci imi citise volume intregi din povesti nemuritoare si biblia in imagini de vreo cateva ori). si mi-a placut pinocchio. apoi am primit, exact in ordinea asta (n-as avea cum sa uit) : vrajitorul din oz, 20000 de leghe sub mari, o carte groasa cu povesti de andersen si apoi tot ce a gasit cu marry poppins. in clasa a 5-a am plans prima oara la o carte: colt alb. si apoi au urmat muschetarii si contele de monte cristo. matematica nu mi-a placut, asa ca impreuna cu mama, am descifrat enigmele amare ale algebrei si ale problemelor cu segmente, cu distante, cu “daca impreuna au 10 lei si ion are mai mult cu 3 lei decat marin, cati bani au fiecare?”. fizica am invatat-o prin bucatarie, pe balcon, am ars becuri si am facut circuite electrice, am scufundat cuburi in cada plina cu apa ca sa-mi explice legea lui arhimede, cea cu “un corp scufundat intr-un volum de lichid…”. m-a invatat cuvinte noi, duminica dimineata cand faceam integrame in bucatarie, ea cu o ceasca de cafea, eu langa painea cu unt si gem.
i-am sterpelit prima oara bani cand m-a trimis sa platesc factura de mobil, iar eu am intrat la cea mai aprovizionata librarie din oras, corina, si mi-am cumparat o carte de cioran si un jurnal de intelepciune al lui noica. nu a stiut daca sa ma certe sau sa se bucure. doar ca de atunci n-am mai platit facturi. cand m-am plans ca nu-mi plac poeziile lui cosbuc, mi-a dat sa-l citesc pe minulescu. nu mi-au placut morometii din prima, dar ne-am uitat impreuna la film, si mi-a fost mai usor sa citesc cartea.
cand a venit randul chimiei, mi-a ars panglici de magneziu sa vad cum fac artificii, dupa ce am spart termometrul, m-a invatat ca mercurul e toxic si se aduna de pe jos cu bucati de sulf. am fiert apa, am facut condens, am recristalizat sarea, am facut solutii suprasaturate din ceai si prea mult zahar. pe drum spre casa imi povestea de marul lui newton, de ce a zis galilei pe rug ” e pur si muove”.
mama m-a facut curioasa. m-a invatat lucruri in timp ce ne jucam. s-a asigurat ca imi place sa citesc. si de aici incolo, toate au fost mai usoare. chiar daca, si eu, am stat prin birturi in ora de geografie si am invatat pentru bac la cate o terasa de prin centru. dar mi-a aratat ca pot. ca stiu. ca sunt desteapta. ca notele se merita, nu se cersesc.
nu doar copiii sunt de vina pentru esecuri. si in niciun caz sistemul. vina incepe de la niste indivizi prea ocupati, prea neinstruiti sau prea depasiti de meseria de parinte.
trebuie intai sa dai ca sa astepti in schimb

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.