luni, martie 10, 2008

Atentie la cardurile ING! Banca nu te despagubeste daca ti se fura banii de pe card

Numarul utilizatorilor de carduri se inmulteste pe zi ce trece, la fel si cazurile de pierderi sau furt de carduri. Ce se intampla daca mi se fura banii de pe card? E o intrebare care trebuie sa si-o puna fiecare utilizator de card. Insa si mai important este raspunsul la aceasta intrebare. Stim ca atat bancile cat si companiile de procesare a cardurilor, MasterCard sau Visa, ne recomanda sa utilizam cardurile pentru ca acestea sunt mijloace de plata sigure. Mai exact, un card te scuteste de riscul sa ti se fure banii din buzunar sau portmoneu. E adevarat, insa?

Din pacate, experienta ne demonstreaza ca a avea un card e acelasi lucru cu a tine banii in buzunar sau portofel. Mai exact, daca ti se fura cardul, un simplu plastic, e ca si cum ti s-ar fura bancnote sau monezi.

Procedura in cazul fraudelor cu carduri este urmatoarea: dupa ce constati furtul cardului sau frauda cu cardul (realizarea unor operatiuni de catre altcineva, adica un hot care ti-a furat datele cardului), trebuie sa anunti imediat banca pentru ca aceasta sa blocheze cardul. Din acel moment, nimeni nu mai poate efecta tranzactii cu acel card sau cu datele de pe el, cum e si normal.

Problema apare insa atunci cand tranzactiile frauduloase s-au realizat inainte ca banca sa apuce sa blocheze cardul. Ce se intampla in aceste cazuri? Procedura este urmatoarea: detinatorul cardului solicita bancii un charge back, mai exact completeaza un formular de refuz de plata in cazul operatiunilor efectuate de hot. Conform legii, banca ar trebui sa despagubeasca imediat utilizatorul cardului iar ulterior sa-si recupereze dauna de la hot sau de la cine este vinovat pentru frauda.

Ce se intampla in realitate?
Din pacate, unele banci sunt exemplul viu al zicalei: Banca iti da umbrela cand e soare si ti-o ia cand ploua. Concret, unele banci isi declina total responsabilitatea si nu vor sa-si despagubeasca clientii pagubiti. Un exemplu este ING Bank.
I-am intrebat, asadar, pe reprezentantii ING Bank, cum isi trateaza clientii carora le-a fost furat cardul.
Iata ce raspuns am primit:ING: ˝Pentru refuzuri de plata aferente unor tranzactii efectuate atit in reteaua ING cit si in alte retele se completeaza formularul de refuz de plata. Daca tranzactiile sunt efectuate inainte de blocarea cardului pierdut sau furat sunt doar responsabilitatea clientului nu si a bancii. Restul se analizeaza si de la caz la caz se pot recupera sau nu.˝

Cu alte cuvinte, banca analizeaza doar tranzactiile efectuate dupa blocarea cardului. Pai daca a fost blocat, oricum nu se mai pot face tranzactii, nici de mine, nici de hot, nici chiar de banca. Culmea e ca, totusi, "se analizeaza si de la caz la caz se pot recupera sau nu!".

Iar faptul ca "se pot recupera sau nu"... poate spune multe!Dincolo insa de "optiunea" bancii de a nu-şi despagubi clientii, nu cumva ING incalca legea privind tranzactiile cu carduri?

SURSA

3 comentarii:

Anonim spunea...

Nu-i chiar asa. Exista un regulament BNR, pe care si ING e obligata sa il respecte pentru ca opereaza in Romania si in care scrie negru pe alb ca raspunderea clientului este pana la echivalentul a 150 euro pana la anuntare/blocare si 0 dupa. (http://www.legi-internet.ro/index.php?id=267&type=0 ; articlolele 25-26).

Iar ING spune ca in termen de 20 de zile (nu stiu daca bancare sau calendaristice) trebuie sa rezolve orice reclamatie.

Asa ca... nu e dracu' chiar asa de negru

Anonim spunea...

si daca mi se fura cardul si e duminica?ce pot sa fac? ca nimeni de la banci nu lucreaza si mi raspunde la telefoane. va rog sa raspundeti!

Cristi spunea...

Daca imi fura cardul si afla si pinul normal ca banca n-o sa-mi dea banii inapoi, dar "a se fura bani de pe card" inseamna ca se fura prin intermediul internetului, a parolelor sparte si atunci ce vina am eu ca banca nu detine o securitate mai buna?

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.